5 dagar på en farm

När vi var i Surfers Paradise så fick vi ett samtal att vi äntligen hade fått jobb, plocka äpplen på en farm utanför Brisbane. Så söndagen 14/4 så åkte till ut till Stanthorpe med buss och blev sedan upplockade av han som ägde farmen och åkte ut mitt i ingenstans med en massa äppelträd. Vi bodde mitt i ett äppelfält med fyra andra tjejer i en liten stuga med kök och toalett. Vi skulle börja jobba redan på måndagen och skulle jobba mellan 07.00-17.00 sex dagar i veckan. Så dagarna flöt på och vi plockade massor av äpplen, riktigt slitigt för ryggen. De kollade äpplena 2ggr per dag och tyckte alltid våra äpplen såg bra ut. Men eftermiddagen på torsdagen tyckte de helt plötsligt att våra äpplen hade för mycket blåmärken och att mina såg värre ut än Hedvigs. Så han tog min plockpåse och sa att jag inte fick plocka mer den dagen. Senare på kvällen kom han förbi igen och sa att jag hade blivit av med jobbet, så det var bara att packa väskorna och åka nästa dag. Jag hade tydligen ingen framtid som äppelplockare, lika bra det för det var ändå ett skitjobb. Så nu är vi tillbaka i Brisbane och är ändå riktigt glada för en anledning att lämna farmen!

mobilbilder7 mobilbilder6 mobilbilder5 mobilbilder4/Lisa

 

Kommentera

